Mencari sesuatu?

Sunday 26 May 2013

SCAT: Stay Cool & Tawadhu'


Menjejak dewasa ini, emosi sering mempengaruhi pemikiran, tak tahu kenapa, bila ada sekelumit perasaan iri, maka marak api benci. Namun kadang kala ia bukan kehendak kita, namun bilamana tak dapat mengawal emosi dengan baik maka ianya bertukar menjadi tragedi.
Haha, ayat di atas macam sarkastik sikit, tapi itulah realiti. Dan ia amat 'terkenal' dalam masyarakat Malaysia. Sifulan bila mendapat sesuatu yang diinginkan, berjaya dalam usaha yang dilakukan, akan berbangga, seronok, dan kadang kala bermegah. Mungkin dia terlupa, bukan dia sahaja yang hidup di mayapada ni. Sifulin pula, tidak mendapat apa yang dihajati, gagal sedikit, kecewa, membawa hati yang lara, meleret kepada semua aktiviti kehidupannya, seakan-akan tiada lagi cahaya untuknya dimasa hadapat.

Wahai sang Juara, ingat, Rezeki datang dari Allah SWT, ia pinjamkan kepada kamu, untuk kamu gunakan dalam kehidupan kamu, bagi memenuhi keperluan kamu di dunia. Maka bersyukurlah, tak perlu update status "saya bersyukur...." caranya adalah dengan kekal dengan ketawadhu'kan kamu sebagai insan yang meminjam nikmat dari Allah. Dengan itu secara tidak langsung kamu tidak akan menimbulkan rasa iri dari pesaing kamu. Dan insyaAllah, orang akan senang dengan kamu.

Ingatlah, semakin kamu berisi, semakin kamu perlu tunduk kepada ilahi, ganjaran Allah bagi mereka yang merendah diri adalah Allah akan mengangkat darjatnya di akhirat kelak. Dan ingat, tidak ada faedahnya pun nak berbangga di dunia ni, Kalau Allah tak izinkan kita mendapat apa yang kita nak, agak-agak kita dapat tak?

Sesiapa yang merendah diri kepada Allah, Allah akan menangkat darjatnya dan memuliakannya”. (Hadis Riwayat Muslim)
”Dan janganlah kalian berjalan di atas bumi ini dengan menyombongkan diri, karena kalian tidak akan mampu menembus bumi atau menjulang setinggi gunung” (QS al-Isra-37).



Jadi kepada sahabat-sahabat, muhasabah diri kita, kejayaan kita hanya pinjaman, dan ia juga merupakan satu ujian dari Allah, adakah kita bersyukur ataupun tidak, adakah kita boleh memberikan manfaat kepada orang lain dan agama atau tidak. InsyaAllah, semuanya terletak kepada akal yang berfikir, hati yang  menilai dan anggota yang beramal. Wallahualam

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Kepada Rakan