Mencari sesuatu?

Thursday 9 May 2013

Antara Himmah Dan Hikmah


..بسم الله الرحمن الرحيم


Assalamualaikum, sahabat-sahabat Nurrahman, Alhamdulillah, bersyukur kita kerana masih diberi kesempatan untuk bernafas. Dan nikmat yang paling besar adalah nikmat IMAN dan ISLAM.

Kalau kawan-kawan perasan, sebelum, semasa dan selepas PRU13 ini, kita dapat lihat perubahan dari sikap sahabat-sahabat kita terutamanya di laman-laman sosial. Kebejatan ini amat merisaukan. Dalam masa mereka cuba menyampaikan sesuatu. mereka terlupa sesuatu. apa yang mereka terlupa?
  1. Menjaga perasaan orang lain
  2. menjaga aib orang lain
  3. Menjaga Adab ketika menyampaikan pendapat
  4. Memastikan maklumat itu dari sumber yang sahih dan terbukti benar
Dengan kemudahan teknologi, maklumat amat mudah untuk disebarkan. Dan maklumat amat mudah untuk di sampaikan dalam pelbagai bentuk.

Mengejar Himmah Mendapat Hikmah

Ini adalah pendapat peribadi saya. Jika ada kesalahan atau pendapat saya yang bercanggah dengan pendapat anda, anda boleh sampaikan pendapat anda di ruangan komen.

Ketahui punya kenapa

lihatlah betapa Allah mengatur sesuatu perkara itu terjadi disertakan hikmahnya. Allah tak jadikan manusia semata2 untuk hidup di dunia sahaja. Tetapi Allah mahu kita taat kepadaNya dan memilih golongan yang layak sahaja untuk masuk kesyurga. Ini bermakna dunia merupakan tempat tapisan menujuNya.

dalam hati manusia pula, pasti ada Himmah (cita-cita) yang ingin dicapai, dan cita-cita tertinggi kita adalah untuk bertemu Allah dalam keadaan baik dan dimasukkan kedalam Syurga. Namun dalam masa kita mengejar himmah, adakah kita mengikut garis panduan yang telah ditetapkan dalam islam.

Dan dalam mengejar himmah, ramai juga yang menemui kegagalan. Namun tidak ramai yang menyedari hikmah disebalik kegagalan. Seorang muslim jiwanya ada sabar dan sentiasa berfikir akan hikmah. Kerana setiap yang berlaku adalah perancangan Allah, dan Dia adalah sebaik-baik perancang. Kerana Dia lebih mengetahu apa yang terbaik untuk hambanya. (Rujuk Al-Imran 54)

Setiap kegagalan dalam mengejar himmah, mungkin kerana KHILAF kita yang terdahulu. Maka hikmahnya kita dapat bertaubat dan terus membuat pembetulan atas kesalahan tersebut. Mungkin sahaja NIAT kita semasa mengejar himmah itu salah dan terkeluar dari landasan yang sebenar, maka Allah tidak izinkan orang yang tidak berniat kerana Allah mendapat apa yang dia hajatinya. maka hikmahnya kita akan sentiasa mendahulukan Allah dalam apa yang kita lakukan. dan hikmah terbesar dalam kebanyakkan hikmah adalah, Dia Allah tuhan sekalian makhluk mahukan kita sentiasa kuat menghadapai cabaran.

Terima hakikat akan satu-satu kegagalan, bersabarlah dan kembali kepada Allah (rujuk Al-Imran;200) kerana Allah tahu apa yang terbaik untuk kita. (Rujuk Al-Baqarah;216)

Ubah Hikmah Menuju Himmah

Mula Merancang Kembali
Appp..jangan salah paham, maksud ubah hikmah disini adalah kita jadikan hikmah yang hadir dalam fikiran kita ini kesatu bentuk daya tolak kepada kita untuk mengejar cita-cita kita.

Banyak yang terjadi sekarang adalah mereka sudah mendapat hikmah sesuatu perkara itu terjadi, tetapi tak ada langkah susulan untuk kembali mengejar cita-cita. Ya, Cita-cita yang dahulunya salah perlulah diubah dahulu, (mengubah cita-cita juga kan satu daya tolak untuk kearah cita-cita yang baik, itu pun satu bentuj usaha jugak kan,,kan :) 

Jadi hari ini, jangan tangguh-tangguh lagi, bersedih itu fitrah bagi manusia terutama apabila apa yang tidak dapat memenuhi kehendah diri. tetapi jangan la sedih lama-lama sebab kalau kita duduh bersedih sahaja, cita-cita kita yang kita nak kejar tu tak akan berubah apa-apa. kan?

Jadi?? Dah...Dah...jom bagun!! kita bina semula kekuatan dan kita UBAH HIKMAH untuk mencapai HIMMAH!!

2 comments:

  1. salam perkenalan
    done follow

    ReplyDelete
  2. Entry yg bermanfaat dan bagus :) Anyways singgah & terus follow sini :) boleh follow sy balik? https://ourrandomrainbow.blogspot.com
    syukran & salam ukhwah :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Kepada Rakan