Mencari sesuatu?

Thursday 30 January 2014

Aku Nak Berubah


Nak memulakan perubahan itu bukan satu perkara yang senang. Berubah atau berhijrah adalah satu sebutan yang menakutkan bagi sesetengah orang. Ya, dalam kehidupan kita perlu ada perubahan. Berubah daripada tak baik kepada baik, berubah daripada kurang baik kepada lebih baik. Pokok pangkalnya PERUBAHAN kearah kebaikan. Kalau nak berubah mungkin tak susah tapi untuk MENGEKALKAN perubahan yang dilakukan itu yang sukar tapi tiada yang mustahil. Itulah mujahadah yang perlu dilalui kerana syurga itu manis. 

Dulu tak menutup aurat dengan sempurna tapi kini menutup aurat dengan sempurna. Hari pertama Alhamdulillah, hari hari seterusnya akan kedengaran suara-suara yang tidak enak untuk didengar. Kadang-kadang persekitaran kita yang membuatkan kita sendiri rasa pelik dengan perubahan kita. Dugaan itu sentiasa ada baik dari dalam diri sendiri atau pun luaran.

Saya dulu pun macam tu juga. Form 5 mula berjinak-jinak dengan tudung bidang 50. Pada mulanya tak yakin, takut orang kata, takut kawan-kawan jauhkan diri dan sebagainya. Tapi SABAR itu indah. Ingat, kalau kita nak berubah untuk jadi lebih baik, InsyaAllah Allah akan hantarkan kawan-kawan yang baik kepada kita. ITs ok kalau kawan-kawan tak nak kawan dengan kita atau menjauhkan diri daripada kita. Allah akan menghadiahkan kawan yang lebih baik daripada itu.

So, jangan bersedih kerana Allah sentiasa bersama dengan kita. :-)

Ok, antara langkah yang boleh diambil untuk berubah adalah :
1. Niatkan kerana Allah s.w.t.
2. Target (nak ubah apa?)
3. Mencari suasana dan rakan yang baik.
4. Bersabar dengan cemuhan
5. Berdoa kepada Allah supaya tetapkan dan kuatkan hati yang sentiasa berbolak balik

Ada juga perubahan seseorang itu disebabkan oleh seseorang. Contoh nya, Aminah minat dengan Ali. Ali seorang yang alim. Maka, keadaan ini mendorong Aminah untuk bertudung labuh. Go on kalau itu yang menjadi ASBAB untuk anda berubah. Permulaan perubahan itu memang begitu tetapi selepas itu anda pasti mendapat sesuatu. Rasa ketenangan dan sebagainya akan membuatkan anda akan tersenyum dan bersyukur. Kita sering kali bercakap soal hidayah dan inayah daripada Allah itu datang pelbagai bentuk. Tapi apabila keadaan ini berlaku ramai pula yang menjatuhkan dan memperkecilkan perubahan yang berlaku. Kenapa???

Kita membesar dalam keadaan berbeza. Tidak semua orang membesar dalam kefahaman agama yang mantap. Walaupun mendapat pendidikan agama tapi tahap kefahaman setiap manusia itu still berbeza. Oleh itu, Jangan sewenang-wenangnya memperkecilkan usaha mereka yang ingin berubah. JANGAN KERANA MULUT ANDA,MEREKA KEMBALI seperti dulu.

Siapa kita untuk mempersoalkan perubahan mereka???
Siapa kita untuk menjatuhkan hukum kepada mereka???

Ayuh sahabat,,
Usah pedulikan apa yang orang sekeliling kita katakan.
Ingat Rasulullah s.a.w pernah bersabda : "Islam bermula dalam keadaan asing(gharib) dan akan kembali dianggap asing sebagaimana bermula. Maka beruntunglah orang-orang yang asing itu (ghuraba')"
-HR Iman Muslim-

Kita perlu memulakan langkah pertama barulah langkah-langkah seterusnya akan menyusul. InsyaAllah tiada yang mustahil. 




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Kepada Rakan