Mencari sesuatu?

Friday 11 July 2014

BIASAkan Yang BETUL, BETULkan Yang BIASA

Assalamualaikum...

Bismilahirahmanirrahim..
Subhanallah, Alhamdulillah, Lailaha Ilallah, Allahu Akbar..

Bersyukur ke hadrat Allah swt kerana dengan limpah Rahmat juga Kurnia-Nya, diri ini masih lagi diberi kesempatan dan idea untuk menulis dan berkongsi kata-kata juga input Islami bersama kalian hasil cetusan dari nikmat akal fikiran yang sihat sejahtera pinjaman sementara dari Dia. Mudah-mudahan memberi manfaat dan input yang berguna untuk santapan rohani dan akal fikiran kita bersama. InsyaAllah..

Selawat serta salam ke atas junjungan besar nabi kita Muhammad saw, Khatimul Anbiya' yang senantiasa dirindu disetiap detik jua waktu. Moga kita semua beroleh syafaat dari baginda pada ketika hari yang tiada lagi guna pangkat, kekuasaan, harta jua kekayaan, yakni akhirat hari kebangkitan seluruh hamba untuk diadili dihadapan Pencipta mereka. Semoga kita semua dirahmati oleh-Nya sentiasa. Amiin..

Ayuh kita tuju pada main point sebenar yang saya nak bincangkan sama-sama dengan sahabat-sahabat secerah nurRahman dalam entry saya pada kali ini. Kalau dulu masa di bangku sekolah menengah (SMKA Kerian, G. Semanggol), guru B. Melayu saya En. Fadhli kerap membetulkan kami pelajar-pelajarnya agar menggunakan bahasa dan mengaplikasikan tatabahasa dalam pertuturan semasa dengan cara yang betul dan tepat. Katanya, "biasakan yang betul, betulkan yang biasa..". (pada yang biasa dan sempat belajar bersama dengan beliau, mesti familiar dengan frasa tu..perasan tak?) Frasa yang bagi saya sangat simple namun sudah cukup untuk membentangkan makna yang sangat luas pada kita untuk sama-sama direnung dan difikirkan. Benar, sangat besar maknanya..

Ya, umumnya terlalu banyak perkara yang telah menjadi kebiasaan dan amalan dalam hidup kita kini. Pada amalan yang baik lagi disenangi umpama suka bantu-membantu, membaca mencari ilmu, bersedekah pada mereka yang perlu dan banyak lagi amalan baik yang lain. Ahamdulillah, syukur kepada Allah swt. Ya!! teruskanlah amalan itu, masyarakat senang, Allah juga sayang. InsyaAllah. Namun, tidak terkecuali juga amalan yang menjadi kebiasaan dalam hidup kita ini wujud ciri-ciri yang tidak menepati spesifikasi syariat Islam tanpa kita sedari, atau mungkin sengaja tidak mahu kita hindari. Na'uzubillah..

Terkadang, perkara yang sudah sekian lama menjadi amalan kebiasaan bagi diri, kita rasa senang dan mudah untuk melakukannya tanpa rasa ragu. Justeru, ia menjadikan kita susah untuk menjauhkan diri sekali gus mahu ditinggal dan tidak mengamalkannya lagi. Seolah-olah amalan itu sudah sebati dengan diri, bersarang penuh kukuh dalam hati, menjadi sukar untuk dicuci, payah untuk dibenci, apatah pula mahu ditinggalkan pergi. Allahu..

Marcapada, memaparkan kita dengan banyak perkara yang pada dasarnya menyalahi syara', namun masih dibiar berleluasa, diamal, dijunjung tanpa ada rasa bersalah seolah-olah hukum Allah swt itu tidak sempurna untuk dituruti lalu selayaknya mungkin dipermainkan sebegitu, dipandang enteng seperti tidak punya sebarang nilai. Bagi kita yang dikurnia sempurna akal, berfikirlah bagaimana yang seharusnya dan selayaknya untuk kita lakukan selaku seorang hamba yang hina. Ya Allah, ampuni kami hamba-hambaMu yang serba lemah dan penuh dengan dosa noda ini ya Rabb..

Rasanya tak perlulah kiranya saya untuk lampirkan bersama dalam coretan ini beserta dengan contoh-contohnya. Sudah pasti diri kita sendiri lebih mengetahui tentang apa yang betul dan apa yang tidak berkenaan dengan amalan, kebiasaan diri kita sendiri. Ya kan? Jadi, sama-samalah kita audit semula diri sendiri, jika banyak yang baik, alhamdulillah, jika tidak na'uzubillah dan mari sama-sama kita cuba perbaiki slow-slow dari masa semasa. InsyaAllah. Semoga Allah kurniakan kekuatan kepada hati-hati kita ini untuk sentiasa istiqamah dalam melakukan amalan kebaikan.

Sekian dulu dari saya untuk entry yang ini. Saya tamatkan perbincangan entry 'BIASAkan yang BETUL, BETULkan yang BIASA' hingga setakat ini dahulu. Mudah-mudah coretan ini dapat sedikit sebanyak membantu kita untuk lebih gigih, bersemangat untuk mencapai redha Allah juga memperoleh rahmat kasih sayang-Nya sepanjang dalam hidup kita. Mudah-mudahan juga dengan adanya perkongsian dalam entry yang ini dapat juga sedikit sebanyak mencorak semula gaya amalan harian kita dari yang biasanya SALAH kepada dibiasakan yang BETUL. InsyaAllah.

Terima kasih kepada semua yang sudi membaca dan memberi sokongan kepada saya untuk terus mencari, memerah idea untuk berkongsi info juga nasihat-nasihat Islami bersama kalian disini. Syukran kepada guru-guru, ustaz-ustazah, para pensyarah yang telah sudi mengajar mencurahkan ilmu tanpa rasa jemu kepada saya dan kita semua. Semoga Allah merahmati guru-guru kita. Amiin. 

Nota untuk cikgu Fadhli, minta maaf kalau ada kesalahan bahasa dalam entry saya yang ini.. ;)

Semoga apa yang saya cuba ketengahkan dalam penulisan saya kali ini sampai, dan diterima dengan dada yang terbuka, insyaAllah.
Semoga kita semua dirahmati Allah swt. ^_^

Pada kesempatan ini juga izinkan saya menagih sedikit masa kalian untuk berdoa',  ayuh sama-sama kita angkat tangan untuk berdoa ke hadrat Illahi agar dikurniakan kekuatan, kesabaran dan ketabahan kepada saudara-saudara kita yang sedang ditindas dan dirampas keamanan tanah tempat kelahiran mereka setelah sekian lama sehinggalah ke detik ini.
Firman Allah swt:
Sesungguhnya orang-orang beriman itu bersaudara. Sebab itu damaikanlah (perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu itu dan bertakwalakepada Allah, supaya kamu mendapat rahmat.” 
(Al-Hujurat: 10)

Sabda Nabi saw:
“Seorang mukmin bagi mukmin yang lain ibarat satu bangunan yang saling menguatkan antara satu dengan yang lainnya. Kemudian Rasulullah menggenggam jari-jemarinya.” 
(Bukhari & Muslim)

Ya Allah, sesungguhnya kami tiada upaya untuk bersama-sama mereka mengangkat senjata menentang musuh agama-Mu, hanya yang terdaya kami lakukan adalah dengan menembak doa'-doa' kudus ini dengan penuh rasa hiba dan sepenuhnya pengharapan hanya pada-Mu kami memohon pertolongan. Sesungguhnya, Engkaulah Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.. Amiin ya Rabb!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Kepada Rakan