Mencari sesuatu?

Loading...

Sunday, 13 February 2011

Nasyid:Rindu Muhammadku

Rindu Muhammadku
Ya Rabbi bil Mustafa
Ya Rabbi bil Mustafa
Ya Rabbi bil Mustafa
Balig ma Qaasidana
Waghfir lana ma ma dha
Ya wasi al karami


Demi cinta-Mu ya Allah
Pada Muhammad nabi-Mu
Ampunilah dosaku
Wujudkan harapanku


Ya Rasullallah salamun’alaik
Ya Rafi ‘assya ni waddaraji
Siapa yang cinta pada nabinya
Pasti bahagia dalam hidupnya


Muhammadku Muhammadku dengarlah seruanku
Aku rindu aku rindu kepadamu Muhammadku


Kau yang mengaku cinta kepada nabimu
Kau yang mengaku merindukan nabimu
Jika kau benar-benar cinta dan rindu kepada Muhammad nabimu
Buktikan
Taati perintah-Nya, tinggalkan larangan-Nya
Teladani akhlaknya
Niscaya kelak kau akan berjumpa dengan Rasullallah
Niscaya kelak kau akan berkumpul dengan Rasullallah
Muhammadku Muhammadku dengarlah seruanku
Aku rindu aku rindu kepadamu Muhammadku


Kau ajarkan hidup ini untuk saling mengasihi
Ku tanamkan dalam hati, ku amalkan sejak dini


Ya Rasullallah salamun’alaik
Ya Rafi ‘assya ni waddaraji
Engkaulah nabi pembawa cinta
Kau bimbing kami menjuju surga


Muhammadku Muhammadku dengarlah seruanku
Aku rindu aku rindu kepadamu Muhammadku


Yo…. yo…. yo….
If you admitted to love your prophet
If you admitted to miss your prophet
If you really love the prophet Muhammad
Make a proof, make a proof, make a proof


Muhammadku Muhammadku dengarlah seruanku
Aku rindu aku rindu kepadamu Muhammadku


Muhammadku Muhammadku dengarlah seruanku
Aku rindu aku rindu kepadamu Muhammadku


Kau yang mengaku cinta kepada nabimu
Kau yang mengaku merindukan nabimu
Jika kau benar-benar cinta dan rindu kepada Muhammad nabimu
Buktikan
Taati perintah-Nya, tinggalkan larangan-Nya
Teladani akhlaknya
Niscaya kelak kau akan berjumpa dengan Rasullallah
Niscaya kelak kau akan berkumpul dengan Rasullallah

Aku rindu Muhammadku
insyaAllah pada 15 hb febuari ini, gema selawat dan salam akan menghiasi langit-langit bumi, memuji nabi junjungan besar, ummat akhir zaman, dan seluruh makhluk ciptaanNya. bukan la bermaksud semua akan menyayikan lagu yang sy post dekat atas nih tapi satu selawat keatas nabi, menandakan kita masih rindukan Rasulullah.

tetapi persoalannya, adakah kita rindukan rasulullah hanya pada hari kelahirannya?? ya, kita mesti merindui dan menyayangi rasulullah setiap masa, insyaAllah tetapi bagaimana?? kena buat majlis selawat selalu lah, kena buat ceramah pasai rasul saja lah..kena buat maulud nabi setiap hari??aduh2...tahu tak yang mengingati nabi tidak hanya sekadar berselawat...?

Rindu Nabi Berselawatlah

إِنَّ اللَّهَ وَمَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
Maksudnya: Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya berselawat ke atas Nabi. Wahai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu ke atas Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya. (Surah al-Ahzaab, 33: 56)

Ya, sedangkan Allah dan para malaikat pun berselawat kepada nabi, kenapa kita tidak? daripada ayat ini menunjukkan bahawa selawat itu adalah yang utama.Diriwayatkan dalam hadis  apabila disebutkan nama Baginda, maka sesiapa yang tidak berselawat adalah orang yang paling kedekut.
Abu Dzar r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang bermaksud: “Sebakhil-bakhil manusia ialah apabila disebut namaku kepadanya, ia tidak mahu berselawat kepadaku.” (H.R. al-Tirmizi, 3469)
Dah la kita mengharapkan syafaat nabi masa hari akhirat nanti, tapi kita kedekut nak berselawat kepada nabi, Nauzubillah, semoga saya yang menulis dan sahabat2 yang membaca, kita renovate sedikit mulut kita akar rajunkan berselawat keatas nabi, boleh? n_n

Ikut sunnah juga sayang nabi


Nabi SAW pernah bersabda ; “Barang siapa yang mengikuti

sunnahku, bererti dia cinta kepadaku. Dan barang siapa yang cinta
kepada ku, maka akan masuk syurga bersamaku.”
makan tamar:salah satu sunnah
Nah, senang kan nak dapatkan cinta rasulullah, kenapa kita dikatakan ikut sunnah = sayang nabi?? sbb zaman kita adalah zaman yang sudah jauh beribu tahun dari zaman nabi, walaupun tidak pernah bertemu nabi, tetapi kit amasih mempunyai keyakinan kuat, kepercayaan yang tinggi dan ketaatan kepada ajaran yang dibawanya, lalu kita beramai2 ikut apa yang Baginda Rasulullah buat, tidak kah itu satu tanda kita sayangkan nabi?

Tak payah pikir jauh2, peribahasa kita pun ada cakap, "Tak Kenal Maka Tak Cinta", Kita ikut sunnah nabi sbb kita kenal dgn Nabi kita, walaupun tidak pernah bertemu, tapi sbb keyakinan dan pegangan akidah yang kuat, maka kita kenal Nabi kita, dan Itulah Cinta kita kepada Rasul.

Tapi bagaimana nak ikut sunnah rasulullah?? disini sy sediakan link blog seorang sahabat, bacalah ya

Penutup:Nabi Kekasih Allah
Marilah kita semaikan perasaan kasih sayang kita kepada rasul yang banyak berjasa kepada kita, ummat akhir zaman, sedangkan nabi yang banyak tanggungjawab sayangkan ummatnya, sehingga matinya jga mulutnya menyebut, UMMATI, UMMATI,UMMATI, kenapa kita tidka pula mahu mengingati nabi walaupun seketika?

bagaimaa cara paling mudah sekali?dengan bila mendengar Nama nabi, maka jawablah dengan selawat, wallahualam






8 comments:

  1. like what Nur Ezzatul Aqmar Arbain said...

    ReplyDelete
  2. iNSYAAllah..semoga kita diterima sebagai ummat Nabi..wallahualam

    ReplyDelete
  3. salam ayraf, best ar lagu ni. Nasyeed dr tanah seberang kan? Ana paling suka opick =)

    windu kat kekasih Allah ni =)

    ReplyDelete
  4. ni haddad alwi pya lagu...yg dulu famous dgn sulis dalam lagu2 selawat...sekarang sulis pon dah besar..so dia buat dengan budak2 lain pulak... kalo nasyid indonesia sy suka kumpulan snada...harmoni sedap...

    ReplyDelete
  5. semoga dpt melihat Habibuna Muhammad Rasulullah SAW tersenyum ketika Baginda melihat diri ini...
    ..>_<..

    ReplyDelete
  6. @M A Nabeel IsmailinsyaAllah....semoga Nabi mengaku kita adalah ummatnya,,,:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Kepada Rakan