Mencari sesuatu?

Friday 23 September 2011

IT: Presentation Ala iPad

Bismillah Wa syukrulillah

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...
Alhamdulillah, kita masih diberu ruang dan peluang untuk hidup di dunia ini, dan Allah masih beri kesempatan kepada saya untuk kembali menulis..yeay!!! (setelah 2 minggu bukak semester..ades).

ok, kali ni, sy rasa nak hidupkan balik ruangan IT dalam bloh NR ni, rasayanya dah lama sangat ruangan IT tak ada update..huhu..sori..bagi saya kalau tidak ada sesuatu yang abru nak dikongsi, jadi saya tak buat la entri baru. sbb kalau mengenai software blog lain dah banyak sediakan. kalau pasai permasalahan komputer. alamak luaq bidang saya. tp saya cuba sebaik mungkin untuk berkongsi pengetahuan serba sedikit mengenai dunia IT. insyaAllah


Jadi Hari ini, nak berkongsi tentang iPad. ish, bukan nak bagi pinjam iPad la. tapi ada satu aplikasi yang menyerupai iPad. ala yang main zoom in zoom out guna jari tu la... YUP, dan kini, terdapat satu aplikasi untuk interactive presentation menggunakan konsep zoom adaptasi daripada iPad.



hah, logo kat atas ni la yang saya maksudkan. pergi la kat laman web dia untuk mencuba sendiri. Prezi ini bukanlah suatu yan baru dalam dunia maya ni. ianya mula di lancarkan pada tahun 2009. (masa zaman iPad tgh meningkat naik). Semuanya terhasil kerana pengasasnya merasakan dengan konsep Zoom, dapat memudahkan kita melihat sesuatu. huurrmm..lalu tercipta la PREZI. Prezi amatlah menarik untuk digunakan. Lazimnya pelajar-pelajar universiti akan menggunakannya. mungkin sebab nak markah lebih kut..hehehe tapi jujur dari hati. pertama kali saya melihat penggunakan prezi. peegghhh!! wa cakap lu..TERBAEEEKK!!! subhanallah!!

Nak tengok macam mana prezi ni berfungsi?? boleh tengok kat bawah ni, selebihnya search kat Youtube hehe. 







Menarik kan?? tapi sebelum menggunakan aplikasi prezi ni. tak kira la nak menghasilkan atau nak melakukan presentation dengannya. perkara paling penting adalah ANDA DISAMBUNGKAN DENGAN INTERNET!! sebab prezi ini bukannya software! semuanya dilakukan secara atas talian (online). jadi pastikan anda membayar bil internet dirumah. hehe.

baiklah, apa yang anda perlukan sebelum memulakan 'kerja'.



  1. pastikan Komputer anda dilengkapi dengan
    • - mempunyai Adobe Flash Player 10 atau lebih
      - Minimum 1GB memory
      - A scroll mouse / touchpad
    • browser yang digunakan mestilah:
      Internet Explorer 7 atau terkini
      Firefox 3.0 atau terkini
      Safari 3 atau terkini
  2. Login ke http://prezi.com/
  3. daftar masuk (Sign In) samada dengan Email ataupun dengan FB akaun anda
  4. kalau ada duit amik la yang berbayar (untuk ruangan storage) tapi yang PERCUMA pun ada.
  5. dah selesai daftar. mari mulakan.



Sedikit Tips yang boleh saya kongsi adalah, bagi memudahkan urusan reka bentuk, sediakan dahulu draf presentation. bermula dari 'content' . diikuti dengan perancangan pergerakan dari satu maklumat ke maklumat yang lain. serta perancangan untuk presentation lisan. ini bertujuan bagi melancarkan presentation kita dengan tiada masalah teknikal. Cool right??!!

mungkin entri kali ini hanyalah pengenalan bagi prezi, untuk belajar cara mengunakannya sahabat-sahabat boleh search di youtube mengenai tutorial, tips and tricks, dan idea untuk membuat Prezi presentation anda sendiri. good Luck guys!!!

masa buat presentation depan kelas, smua kawan-kawan teruja tengok. takala smua orang present pakai power point, kita pakai prezi, agak2 dapat markah lebih x?? hehe

2 comments:

  1. catatan yang menarik, alternatif terbaik selain perisian persembahan powerpoint, openoffice impress, mohon penulis buat ulasan juga mengenai sliderocket, 280slides, trip advisor dan lain-lain, namun bg saya prezi tetap salah satu yang baik untuk dicuba

    ReplyDelete
  2. @FAO insyaAllah, sy pon baru dalam dunia IT, jadi mana yg saya tahu saya kongsikan, pasai aplication2 yg sedara cadangkan tu, insyaAllah nnt sy cuba study.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Kepada Rakan