Mencari sesuatu?

Thursday 19 September 2013

IT:Pendekkan URL yang Panjang

Assalamualaikum
Sekadar ingin berkongsi satu perkara yang simple kepada sahabat-sahabat pembaca, ada seorang sahabat bertanya kepada saya bolehkah URL yang panjang berjela dan merepek-repek tu kita jadikan dia url yang elok-elok dan mudah dibaca 

saya tanya dia url yang panjang berjela dan merepek-merepek tu macam mana? dan dia bagikan URL ni

https://drive.google.com/folderview?id=0B4MtEy9ZdIWUUWE2VHdRaG15RGM&usp=sharing

a'aah, tapi ni belum cukup panjang n merepek lagi, sebab ada lagi yang laaaaaaaaaaaaaaaaaagi panjang n merepek-repek walaupun isi kandungannya tak merepek mana pon. Jadi dia minta saya cadangkan kalau ada cara nak bagi URL ni tak pelik.

dan ini solusi yang saya bagi kepadanya

http://goo.gl/

Ini aplikasi daripada GOOGLE. Inc bertujuan untuk memendekkan URL yang paaaaaaaaanjang. contoh URL yang kat atas ni dah jadi pendek macam ni http://goo.gl/yizxQB


VIRUS!!!
namun hati-hati juga dengan url pendek-pendek ni, bukan semuanya boleh dipercayai. KENAPA?? sebab trend sekarang menyebarkan virus atau malware atau apa-apa sahaja benda yang tak elok dengan link-link yang macam ni, ya la, kalau nak share benda tak elok mcm ni URL dia paaaaaaaaaaaaaaaaaaanjang dan merepek jugak, jadi mesti orang takut nak klik url panjang-panjang, jadi secara norma nya yang nampak elok tu yang bagi orang yakin.

sebenarnya ada lagi banyak aplikasi yang boleh memendekkan URL, search ja kat google, yang percuma, yang berbayar dan yang dibayar pon ada. cari... cari.... :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Kepada Rakan