Mencari sesuatu?

Friday 29 April 2011

Diari: Transformasi ke 3


Bismilahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum dan salam sejahtera sahabat-sahabat. Bersambung dari propa yang dibuat (propa= propaganda) di fan page Secerah Nurrahman. Perubahan templete blog oleh krew MyTinta Produktion sudah siap akhirnya. Alhamdulillah. Bagi saya, semuanya berjalan lancar dan perubahan yang dibuat juga menarik perhatian saya untuk kekal menggunakan khidmat mereka.Namun mungkin ada kekurangan dari kaca mata anda, itu saya memohon maaf. citarasa manusia kan berbeza-beza.

Kalau tidak silap saya. Ini adalah transformasi yang ke 3 dibuat oleh saya pada templete blog ini. Dan kali ini bukan sahaja templete yang berubah malah ada juga penambahan yang dibuat..heheh. Pada sesiapa yang mengikuti pekembangan Transformasi NR, mungkin sudah mengetahui. kepada yang baru sahaja mengikuti siaran ini. jangan ubah channel. nanti dibawah ini saya akan ceritakan semula.

Kajian Transformasi!
Errmm...betul ka buat kajian? hehe xdak la kajian sangat, sekadar buat survey pada blog2 sahabat-sahabat blogger yang lain. dan buat soal selidik dekat aplikasi yang tersedia ada dekat facebook (ask question). ok dekat bawah ni antara keputusan yang saya dapat.
content yang menarik mendapat rating tertinggi
rupa paras blogger pun main peranan ka??

Nasihat mendapat rating tertinggi

Header Berubah!!
seperti biasa, apabila berlakunya transformasi. perkara pokok yang diambil perhatian adalah header blog. sebab header antara pengenalan kepada keselururhan blog. Errmm..betul. kalau kita tengok header dia biasa-biasa. orang akan beranggapan. mesti biasa-biasa ja blog dia ni. jadi kalau header ada daya tarikan sekurang-kurangnya dapat menarik perhatian sahabat-sahabat (walaupun xdapat undian pada survey yang dibuat). InsyaAllah.

saya tidak la katakan header saya cantik sangat. dan tidak la bermaksud tanpa header, xtidak siapa mahu membaca post. Tetapi sekurang-kurangnya biarlah header menjadi penyeri dan penarik perhatian pembaca. Nanti bila sudah habis baca entry terbayang2  sahabat-sahabat kita header blog yang mereka kunjung kita tu.

ok dibawah ni saya letakkan header blog ni dari awal sampai yang terkini.
Ni masa mula2 blog ni dibuat
Ni selepas terciptanya Abg Man. So Jadi Maskotlah beliau
Tak banyak perubahan dibuat. sekadar menukar gambar Abg Man
Membuat perubahan dengan saiz dan design lebih segar.
Berjaya menarik perhatian ramai orang berkunjung.
Header Sekarang. Mengenengahkan ciri-ciri ketimuran
Simple tetapi stylo.hehe
Setakat ini. inilah header blog NR. dan sy dah berangan untuk mengumpul sebanyak munkin header sebagai koleksi...Semuanya hasil dari Mytinta Production. Nak tgk design header yang lain [KLIK]

Background Bertukar!!
ahhaaa....ni baru sket. Apa yang baru. erm jika sebelum ini saya menggunakan background yang tersedia oleh templete blogspot. dan selepast ini bertukar kepada gambar yang diberikan oleh blogspot. saya merajinkan diri pula mencari background code untuk diletakkan diblog. dan bermula dari situ ramai yang menyukainya. awalnya rasa takut untuk menukar background kerana takut ianya akan mencacatkan. tetapi bagi membezakan blog NR dengan blog2 lain. saya memberanikan diri. Dan sekarang saya menggunakan background yang dihasilkan sendiri oleh krew Mytinta.
Sebelum
Backgroun sekarang
Masih mengekalkan konsep rumput tetapi kali ini rumput ti Segar dan sedap mata memandang.Kerana bagi saya falsafah rumput ini tinggi, jadi saya kekalkan tema rumput tetapi lebih segar dan ceria



Backgroud sebelum
selepas
Admin bertambah?
Ya Admin ataupun penulis dalam blog ini juga bertambah. sekarang NR ada 5 orang penulis. ini bertujuan agar sahabat-sahabat akan lebih kerap mendapat informasi dari entry-entry yang bakal diterbitkan.semoga dapat manfaat daripadanya.

tapi siapa 5 orang admin baru tu?? maleh nyer nak citer, [KLIK] sini boleh??

Penutup: Kekemasan dan kebersihan
Bagi saya kekemasan, kecantikan dan 'kebersihan' adalah satu element yang amat penting untuk dititik beratkan. semua orang suka akan sifat2 mcm ni. tidak ada yang normal tidak suka akan keadaan yang bersih cantik, indah dan 'bersih'. sebab itulah saya berpegang dengan prinsip ini.
"Allah itu cantik dan suka akan kecantikkan"
dan juga ini
"kebersihan separuh daripada IMAN" 
Jadi tidak salah untuk berusaha lebih bagi menghasilkan hasil yang terbaik. supaya pembaca merasa selesa. tenteran dan aman bila membaca entri-entri didalam ini

6 comments:

  1. Salam.. macam nak wat header ni.. saya ingat nak wat gak untuk blog saya.?? boleh bg tips?

    ReplyDelete
  2. @AmiR Saufibagi tips??eerrmm....buat dengan sepenuh perasaan mungkin..hades....camna nak habaq tau...cam saya..sy study semua blog orang..n pastu ta'akul balik..buat bedasarkan pengalaman..

    ReplyDelete
  3. salam..menariknya...!!!ajar suma sekali bleh x??? cuti 4 bulan ni free jaa :) boleh laa yer..

    ReplyDelete
  4. @Aim^_^RunZ --nnt la buat satu entri psai tips2 or idea2 nak buat header (mcm aa aku ni bagus sgt..perasan lebih..)

    ReplyDelete
  5. nice blog..good job! keep it up..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Kepada Rakan