Mencari sesuatu?

Friday 25 May 2012

LAYAK KAH KAMU MENJADI PENDIDIK??



Dengan nama Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang..

"Mulakan harimu dengan menjadi orang yang mengajar, jika tak mampu jadilah orang yang belajar, jika tak mampu jadi seorang pelajar, jadilah orang yang mendengar, jika tak mampu jadi pendengar jadilah ornag yang cintakan ilmu, jika kamu tidak menjadi guru, tidak menjadi pelajar, tidak menjadi pendengar, tidak menjadi pencinta ilmu kamu akan binasa dunia dan akhirat"

Alangkah bertuahnya kita
yang Allah beri peluang untuk menjadi pendidik
Tapi macam mana nak jadi PENDIDIK sedangkan diri sendiri TAK TERDIDIK!!

Aku bukanlah orang yang sempurna,
Aku bukanlah orang yang baik pun,
Aku juga sedang mencari dan menuju kearah kesempurnan,
Aku juga bukanlah orang yang selayaknya untuk bercakap soal ini
Tapi,,,
Pedih hati ketika melihat adengan yang tak sepatutnya tengok..
BAKAL GURU melakukan hal sedemikian!!


BAKAL GURU yang bakal mendidik anak bangsa berkelakuan seperti itu..
TIDAK MALUKAH KAMU??
PEGANG SESUATU YANG BELUM HALAL BAGI KAMU??
Dimana kau campakkan rasa malu yang menjadi fitrah kaum perempuan??
Dimana kau campakkan rasa TANGGUNGJAWAB kau wahai kaun adam??
Sedarlah!!!
Engkau tu bakal pemimpin!!!


Aku sedih....
Jangan bercakap soal hidayah kalau
Diri sendiri tak nak buka hati untuk menerima kebenaran..
Aku bercakap atas pengalaman...
Jangan ingat hidayah nak datang bergolek depan kita
Makan pandai pula kita cari yang sedap2x,
Baju pandai pula cari yang lawa2x,
Macam mana dengan HIDAYAH??
Jawapan ada dalam diri sendiri...
Tak ada siapa yang boleh ubah diri kita sendiri
Melainkan diri sendiri yang nak berubah..

Ingatlah!!
Kita tak akan kuat untuk menhadapi mehnah dan tribulasi dalam kehidupan kita,
Teringat satu petikan : 
"Sahabat yang Beriman ibarat mentari yang menyinar. Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah"


**ya, aku mencari sahabat yang sudi menghadiahkan alfatihah tatkala aku dah tak ada didunia ini. Kawan ramai tapi nak cari yang bergelar SAHABAT sangat susah. Tapi, aku yakin..Allah tak pernah tinggalkan aku tatkala aku tersungkur. Damainya berada dalam sujud kepada Mu ya Rabb.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Kepada Rakan