Mencari sesuatu?

Friday 24 December 2010

IT:Jadi Komposer di Audacity


سم الله الرحمن الرحم
Dengan Nama Allah,
Yang menjadikan suara,
Lunakkan Suara itu pada KalimahMu,
Nyaringkan gelombang pada Syariatmu.

Apa Itu Audacity?
Audacity ni adalah satu  Audio Editor Software dalam kategori percuma (opensource). Boleh didapati dengan mendownloadnya dari Internet dengan percuma (berapa kali mau ulang da..).

Audacity ini mempunya pelbagai fungsi berkenaan audio, contoh yg paling basic boleh buat adalah, merakam suara, mempercepatkan tempo, meninggikan pitch suara, tambahkan bass pada muzik, nak potong lagu bagi jadi pendek, dan macam2 agi.Mungkin dibawah nnti sy akan terangkan serba sedikit dengan lebih mendalam.

Bagi sesiapa yang berminat nak test dengar suara sendiri, boleh la gunakan ni, mcm sy, sy gunakan Audacity sebagai medium untuk mengubah, mencipta atau menguji satu2 lagu yg saya buat. Sahabat2 juga boleh menjadi komposer bila dah mahir dengan software ni, sebab, software ni juga berkemampuan seperti Audio Editor software berbayar yang lain. Apa yg perlu sahabat2 lakukan hanyalah, Selongkar software ni (sy pon xabih selongkar lagi.

Untuk tutorial menggunakan kelebihan yg ada pada software ni, mungkin di entri akan datang saya akan cuba ukongsikan..insyaAllah, tp sy janji, untuk tu sahabat2 boleh pergi ke Youtube untuk dapatkan beberapa video tutorial di sna (sy pon belajar dari utube..heheh)

Macam Mana Nak DapatkanNya?
Mcm yg sy cakap di awal2 tadi, software ni PERCUMA!! jadi xperlu risau untuk dapatkannya, disebabkan ia percuma, mmg senang kita nak cari, xperlu website yg tertentu, kalau search kat google pon dah boleh dapat. Tapi sy rasa cam baik hati la plak (selama ni sy jahat..!!) saya bagi terus linknya...

NI website Utama

ni link lain

Penutup: Guna dan Amati kehebatan Allah
Software ini mmg terbaik dalam kalangan Audio editor software yg lain..(yg percuma la..). mmg sesuai untuk komposer amatur, pelajar2 tahfiz (rakan suara ketika menghafaz), Qari dan Qariah (nak dgr lagu tu betol ka cara bawaannya) Penceramah2 bebas(malu nak jumpak publik..hah rakan sceramah anda..)dan sapa2 yg rasa suara dia sedap untuk dipasarkan..(heheh...)

Tapi Gunakanlah suara kita ini kearah kebaikkan, antara pintu dosa adalah mulut (suara). sampaikanlah daripada suara kita ini kalimah2 Allah, peringatan, dan seruan2 kearah mentaati Allah..semoga pekongsian ni dapat dimanfaatkan kearah ISLAM!!..

Abg Man: nnt kalau admin blog xajarkan cara guna audacity ni, biar abg Man yg ajarkan..heheh (ajar cara nak melingkup boleh la...)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Kepada Rakan