Mencari sesuatu?

Tuesday 14 December 2010

Kongsi:Asyraf VS Asyraf


Sekadar hiasan. Nak lawan one two jus ka??
سم الله الرحمن الرحم
Dengan Nama Allah
Yang menciptakan pemuda
Yang gagah bertenaga,
manfaatkan tenaga itu,
hanya semata keranaMu


Asyraf Vs Asyraf
Kenapa Dgn dua orang asyraf ni, Bergaduh ka?? Eehh Asyraf?? Eehh.. ada dua plak tu, hehe yg pasti bukan si penulis la, xkan nak promosi diri sendiri plak kan. Berbalik kepada sub topic diatas, apa maksudnya. Kalau sahabat2 nak tau, dua orang ini adalah insan yg sy rasa patut dijadikan contoh tauladan.

Dua orang Asyraf ini menjadi ikon dalam setiap perjalanan saya dlm dunia ini, Ya, Betul kita sepatutnya Jadikan Rasulullah dan para sahabat2 baginda sebagai idola, tapi dalam kes ini, mereka adalah ikon yg Nampak (masih hidup) jadi bagi sy tidak salah rasanya jika sy jadikan mereka ikon contoh ikutan sy dan sy rasa patut juga sahabat2 jadikan mereka contoh. Terutama dalam method dakwah yang mereka bawa.

Tetapi sapa la Asyraf dua orang nih, cepat la jawap persoalan!!! Rileks..Rileks… Jom Kita berkenalan dengan dua ikon Asyraf ini.

Imam Muda Asyraf

NAMA PENUH: MUHAMMAD ASYRAF BIN MOHD RIDZUAN
ASAL: Pulau Pinang
UMUR: 26 Tahun
TARIKH LAHIR: 12 Februari 1984
STATUS: Berkahwin
PEKERJAAN: Imam
PENDIDIKAN TERTINGGI: Ijazah Sarjana Muda Fiqh & Usul, Universiti Malaya

MUHAMMAD ASYRAF BIN MOHD RIDZUAN atau lebih dikenali sebagai IMAM MUDA (IM) ASYRAF, mula mendapat nama melalui program realiti tv terbitan Astro iaitu IMAM MUDA yang ditayangkan di Astro Oasis tahun ini. Beliau yang tidak lekang dengan senyuman dan loghat utara yang mencuit hati, mmg menarik perhatian sesiapa sahaja. Namun bukan itu yang menobatkan beliau sebagai juara, tetapi kelebihan beliau dalam menyampaikan hujah dengan yakin dan bersahaja serta potensi dalam menarik perhatian masyarakat, mmg layaklah beliau dinobatkan sebagai Johan Selepas dinobatkan sebagai Johan IM 2010, beliau terus dilantik menjadi Imam di masjid Kuala Lumpur.

Namun, semuanya bukan terhenti disitu, IM Asyraf juga aktif dalam beberapa program tv terbitan Astro Oasis, dan juga aktiv dalam gerakan dakwah di luar (ceramah2, motivasi2) dan beliau juga aktive dalam penulisan blog, kenapa xpecaya?? jap eekk sy bagi link dia... http://www.imamudasyraf.com IM Asyraf layan tweeter gak..nak?? nah amik nih..heheh http://twitter.com/imammudaasyraf , FB?? setakat ni sy xjumpak lagi la, tp ada fanpage ni link dia Imam Muda Asyraf

Soal Asyraf
Selain daripada menjadi imam di Masjid negara, IM Asyraf juga ada mengendalikan bebrapa program terbitan Astro Oasis antaranya adalah Kahabar Haji dan Soal Asyraf, Tapi yang menarik minat sy adalah program Soal Asyraf, Sebab apa?? Seperti yg sy ceritakan diatas, gaya penyampaiannya yang santai, dengan jiwanya yang masih muda, gaya bahasa yang digunakan sesuai untuk semua lapisan masyarakat dan juga loghat utara yang mencuit hari, Bagi saya amatlah bertepatan dengan jiwa remaja terutamanya.

Program soal Asyraf ini adalah program yang membincangkan isu2 atau masalah2 yang berlaku dalam kalangan masyarakat tterutamanya dalam kalangan remaja. Dimulakan dengan persoalan2 daripada remaja2 diluar sana mengenai masalah mereka dan akan cuba dijawab oleh IM Asyraf dengan cara yang santai, mudah difahami, jelas dan menghiburkan pulak..aisey..mmg cukup terkesan bagi remaja bermasalah mcm sy.

Penjelasan yang diberikan, bukan sahaja diucapkan berdasarkan apa yg diketahui dan ilmu dari pengalaman beliau malah diselitkan dengan dalil-dalil alquran dan hadis serta dikuatkan lagi dengan pendapat2 daripada ustaz2 yang berpengaruh. Ini sebagai bukti yang beliau bukan mengadu domba semata, tetapi katanya berhikmah berilmu dan bermanfaat.

Bagi yang berminat untuk mengikuti siaran TV ini, berikut adalah sedikit maklumat. setiap minggu akan dibawakan topik yang berbeza dan menyentuh permasalahan dalam kalangan masyarakat kita. wallahualam

Tajuk program : Soal Asyraf
Produksi : Astro Oasis
Genre : Bual Bicara
Durasi : 30 minit (termasuk iklan..adeh3)
Episod : 13 episode (setiap episod berlainan topik)
Tarikh Siaran : Bermula 26 Oktober 2010
Hari Siaran : Setiap Selasa,
Masa Siaran : 7.30 malam (jgn riso, banyak siaran ulangan..hehe)
Saluran : Astro OASIS (Saluran 106)

Hilal Asyraf
NAMA PENUH: MUHAMMAD ASYRAF BIN ABD RAZAK
ASAL: Johor
UMUR: 22 Tahun
TARIKH LAHIR: 16 Januari 1989
STATUS: Bertunang
PEKERJAAN: Student Lagi
PENDIDIKAN TERTINGGI:Pengajian Usuluddin, University of Yarmouk, Jordan

Sorang lagi Asyraf yang jadi icon sy. Sorang Blogger yang berjaya dan Penulis yang cemerlang. Siapa yang tidak pernah dengar Blog yang terkenal beliau http://langitilahi.com dengan moto "Mari Menjadi Hamba" mmg sudah dikenali kaki-kaki blog. tidak cukup dengan itu, beliau juga ada menghasilkan beberapa penulisan ilmiah dan juga novel2 islamik dibawah terbitan Galeri Ilmu Snd. Bhd. Antara karya-karya masterpiece beliau adalah "LANGIT ILAHI, Tuhan tidak melupakan kita", Novel "SINERGI", "VT", "TERASING', Cerpen "REMAJA MULIA" v1 dan v2  serta "MATAHARI".

Akh hilal ni rajin on9 kalo nk tau..tp dia on9 bukan mcm kita, saja2 buang masa depan social network, sembang sana sembang sini, tp dia ada mission dia tersendiri, iaitu sebarkan dakwah melalui atas talian. xpercaya..sy listkan kat bawah nih... 

Langit Ilahi
Laman Blog yang semakin popular dikalangan Kaki-kaki blog Langit Ilahi seiring dengan blog2 islamik yang lain seperti saifulislam dan faisaltehrani. apa yang menariknya blog langit ilahi ni adalah gaya bahasa yang digunakan amat santai, mudah difahami dan kadang kala menghiburkan. Turut disertakan dalam setiap entri2 yang dipostkan, gambar2 yang mencetuskan bibit2 fikiran mengenai apa yg hendak diperkatakan bagi keseluruhan post.

Ahk Hilal, menulis dalam blognya bukan semata2 artikel mengenai agama, tetapi ada juga puisi2, sajak, gambar islamik, dan paling sy suka adalah Novel bersiri dan cerpen yang sentiasa menghiasi minggu sy, cerita yang dibwakan amat dekat dengan hati masayarakat. dan untuk maklumat sahabat2, sebelum akh hilal publishkan novel n cerpen dia, dia akan postkan drafnya dkt blog ini la...

Lagit Ilahi Versi Youtube
Baru-baru ni Langit ilahi dah makin maju kehadapan, Blog Langit ilahi sendiri pon dalam proses transformasi. dan yang terbaru adalah penyampaian mesej2 akh hilal dalam bentuk video, setakat ini video2 itu dipostkan di youtube, ala sahabat2 semua search ja LangitIlahiShow's, isnyaAllah ada..setakat harini 14 dec dah ada 3 video dah..best..santai..n kadang lucu pon ada..tapi tu xpenting, yang penting isi penyampaian,

Penutup: Muda yang perkasa
walaupun namaku mak bapak yang berikan, sy tetap rasa bangga dengan dua Asyraf ni, walaupun xada kena mengena dengan sy, tp mereka ni la yang bg saya semngat untuk teruskan perjuangan menyampaikan kaliamah thaibah.

Usia mereka masih muda, mereka tidak lupakan taknggungjawab mereka mengejar kejayaan dunia, dan dalam masa yang sama berjuang mengejar kebahagiaan akhirat. Mereka sanggup luangkan masa menyampaikan dakwah, sedangkan kita lebih banyak luangkan masa untuk perkara yang tidak berfaedah. sbb itu sy rasa, sy patut contohi mereka berdua ini.

ramai yg cakap, sy mengabil mereka menjadi ikon kerana nama yg sama, sy meminati rancangan dan blog mereka kerana nama yang sama. dan tanpa segan silu saya cakapkan, YA, dan sy menumpang Kebahagiaan itu.


4 comments:

  1. sangat menarik artikel kali nie

    ReplyDelete
  2. @BeTuLkAh CaRa HiDuPku syukran, sekadar mengungkap kata pujian, bangga kalau nama sama dengan dua orang nih...

    ReplyDelete
  3. 2 la aku ngatkan ko nak lawan IM asyraf
    tkajut aku

    bace balik baru la tau ko maksudkan saudara hilal ngn syaraf

    ReplyDelete
  4. @BeTuLkAh CaRa HiDuPkuIsh..aku xlayak nak lawan IM @ akh hilal...aku hanya lalang ditepian jalan, bergerak bila ditiup angin, xmampu melawan bunga menawab, xmambu berbuah manfaat..aiceh

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Kepada Rakan