Mencari sesuatu?

Thursday 2 December 2010

Nasyid: Aeman-Masa

 

Aeman-Masa
Demi masa,
Sesunggunya manusia didalam kerugian,
kecuali mereka yang ingat mengingati,
dengan kebenaran dan kesabaran (2x)

(R1)
Masa itu amat berharga,
Emas permata bukan nilainya
Masa yang berlalu tak berulang lagi
Masa yang pergi tak akan kembali

(R2)
24 jam sehari semalam,
itulah masa yang diberikan,
carilah masa, biar dimana,
jangan ditinggalkan masa.

(R3)
Hargailah masa,
Penuhilah masa,
Dengan kerja yang berfaedah,
Tepatilah masa,
hormatilah masa,
masa tidah menunggu kita.

(R4)
Bertanggu tangguh mencuri masa,
Masa terbuang dengan sia-sia
Manfaatkan masa dengan bijaksana
Itulah bukti kejayaan kita.

(Ulang chorus)

(R2)

(R3)

(R4)

(Ulang chorus)


Demi Masa
Jika kita berkatakan tentang masa, terlintas difikiran kita adalah surah AlAsr, ya memang surah itu menceritakan tentang sumpah Allah dengan masa, bahasa keadaan manusia dengan masa, dan insyaAllah, sy ingin berkongsi serba sedikit hadis mengenai masa.

‘’Ada dua kenikmatan yang membuat kebanyakan manusia tertipu yaitu nikmat sehat dan waktu lapang." (HR Bukhari)

"Belum lagi kedua kaki seorang hamba bergerak pada hari kiamat, ditanyalah tentang usianya, dihabiskan untuk apa; tentang ilmunya, digunakan untuk mengerjakan apa; tentang hartanya, diperoleh dari mana dan dibelanjakan untuk apa; tentang badannya, digerakkan untuk apa." (HR Tirmidzi).


"Manfaatkanlah lima kesempatan sebelum datang kesempitan. Manfaatkan usia mudamu sebelum kamu tua, manfaatkan sehatmu sebelum sakit, gunakan kekayaanmu sebelum kamu miskin, gunakan waktu lapangmu sebelum kamu sibuk dan manfaatkan hidupmu sebelum kamu mati." (HR al-Hakim)


"Laksanakan segera amal soleh kerana tujuh perkara: sebelum datang kemiskinan yang membuatmu lupa, kekayaan yang menyesatkan, penyakit yang membinasakan, ketuaan yang melumpuhkan, kematian yang mendadak, dajal sebagai makhluk terjahat yang senantiasa mengintip atau datangnya kiamat yang sangat pahit dan amat mengerikan." (HR Tirmidzi).

Sekadar perkongsian ringkas, sekadar memenuhi masa lapang, kepada sahabat2,tak mahu masa berlalu dengan sia-sia. wallahualam




Abg Man Cakap: Kepada sahabat2 sekolah rendah n menengah yg sedang bercuti sekolah, sahabat2 U yg tgh cuti sem, selamat bercuti, jangan penuhi masa anda dengan perkara2 yg xberfaedah eekk..


2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Kepada Rakan