Mencari sesuatu?

Sunday 26 December 2010

Nasyid: Aeman-Permata

 

 Permata
Oh kawan janganlah berlengah
Janganlah membuang masa
Nanti kita kan ketinggalan
Jauh di belakang

Itulah kunci kejayaan
Tekun dan rajin berusaha
Gagal sekali tak bermakna
Kan gagal selamanya


Tanamkan tekad di dada
Untuk berjaya dalam kehidupan
Dan menjadi permata kebanggaan keluarga

Dengan penuh kesungguhan
Kejarlah cita-cita dan impian
Jangan sekali kau mudah berputus asa

Ingatlah ayah ibu kita
Betapa besar pengorbanannya
Balaslah jasa-jasa mereka
Dengan restu ibu dan ayah
Kau pasti berjaya
berjaya@Gagal bukan penghabisan
Baru-baru ini result pmr keluar, result student2 university pon keluar gak lepas 2 3 hari pas tu.. ada yang seronok tak ingat dunia bila tau keputusan dia bagus, ada jugak yg sedey mcm kematian seseorang bila resut xseperti yang dia harapkan.

Namun begitu adakah semua itu bermakna bagi kamu?? bagi yang berusaha bersungguh-sungguh kerana ada satu matlamat khusus dengannya, mmg akan terkesan dengan kejayaan dan kegagalan sesuatu keputusan. tetapi ada sedikit kesilapan dan salah anggap disini.

Kejayaan hak Allah, kegagalan itu jalannya
ada yang kata, kegagalan dalam sesuatu adalah kelemahan diri sendiri, dan ada jugak yg mengaku diri dia tu 'looser'. JANGAN!!! jagan cakap mcm tu, jagan putus asa, jangan terlalu rendah diri. Ingat Allah jadikan kegagalan adalah bertujuan untuk kita sedar akan hakikat sebuah kejayaan.Jika kamu gagal, kamu akan berusaha untuk mendapatkan kembali kejayaan itu, betul itu lebih manis jika kamu tidak berusaha tetapi kamu berjaya. sesungguhny akejayaan dan kegagalan didunia ni hanyalah ujian dariNya

Firman Allah Taala bermaksud:
"Dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai dugaan dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan."(Surah al-Anbiya: Ayat 35).
Allah mahu melihat adakah dengan kejayaan itu, kamu akan bersyukur, dan dengan kegagalan itu kamu juga akan bersyukur. adakah dengan kejayaan itu kamu akan terus bergantung kepada Allah atau berbangga dengan kejayaan yang kamu katakan hasil usaha kamu. atau kegagalan yang menyebabkan kamu putus asa dengan janji Allah.

Firman Allah Taala bermaksud:
"Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa antara kamu yang lebih baik amalannya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun."(Surah al-Mulk: Ayat 2).
Mungkin sesuatu kejadian itu ada kaitan dnegan perbuatan kita, mungkin dosa kita yang berulang kali, sehingga Allah balas dengan keputusan ujian kita yang xbagus??mungkin..

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
"Tidak ditimpa seseorang muslim itu daripada kepenatan, kesakitan, dukacita, kebimbangan, penderitaan, kesedihan dan tusukan duri sekalipun melainkan dengan perkara tersebut Allah Taala menjadikannya sebagai kifarat terhadap kesalahan-kesalahannya."(Riwayat Bukhari dan Muslim). 

Penutup:jangan bersedih Jangan berpaling
Doa yg sy cuba amalkan sekarang adalah, "Ya Allah kuatkan usaha aku kejalanmu, Jangan biarkan aku bongkak dan takbur dengan kejayaan, dan jangan biar aku berputus asa dan lemah bila aku gagal. Kekalkanlah aku di jalanMu".

semua yang kita miliki adalah milik Allah, dan semuanya hanya sementara, tidak semestinya kegagalan dalam PMR, akan gagal dalam SPM, xsemestinya kita dapat pointer sedikit di Semester 1 kita akan gagal teruk di semester akan datang. Tetapi semua ini xakan berubah jika kamu sendiri yang tidak berusaha.

Firman Allah Taala bermaksud:
"Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri."(Surah ar-Rad: Ayat 11).
sy tinggalkan anda dengan satu hadis,Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
"Di antara kebahagiaan anak Adam ialah dia redha dengan takdir Allah kepadanya dan di antara kesengsaraan anak Adam ialah dia meninggalkan pilihan Allah Taala dan di antara kesengsaraan anak Adam juga ialah kemarahannya terhadap apa yang ditentukan Allah Taala kepadanya."(Riwayat Tarmizi).
sumber inspirasi;http://ertihiduppadamemberi.blogspot.com/2010/10/kegagalan-mengajar-erti-kehidupan.html



Abg Man; belajar dari kegagalan adalah lebih baik daripada membiarkan diri terus bergelumang dengan kejayaan 



3 comments:

  1. post yg sgt bermakna..n ak mmg sedang mencari kte2 smngt yg mcm ni :)

    ReplyDelete
  2. @qayyimahtimasih, ubat kesedihan dgn ingat padanya, ingatan untuk aku jugak!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Kepada Rakan